63 rd American College of Sport Medicine Annual Meeting – Boston 2016

31 Maja 2016 rozpoczęła się nasza kolejna przygoda z ACSM. Uczestniczymy w 63 Konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej – tym razem w Bostonie.
Rano 31.05.2016 odbyło się spotkanie dyrektorów regionalnych ośrodków Exercise is Medicine, na którym przedstawiono dotychczasowe osiągnięcia poszczególnych krajów uczestniczących w tej globalnej inicjatywie.
Zaplanowaliśmy również działania na przyszły rok. Po raz kolejny spotkaliśmy znajomych z każdego zakątka świata, wymieniliśmy doświadczenia. Było to dla nas bardzo inspirujące spotkanie.

IMG_4376

02.06.2016 roku odbyło się spotkanie, na którym zastanawialiśmy się, jak najlepiej przekazać wiedzę na temat aktywności fizycznej jak najszerszemu gronu odbiorców.

IMG_3128

Na zdjęciu Mark Stoutenberg  –  EIM USA i Susan – EIM Kanada

Na wybranych przez nas wykładach dominował TRENING OPOROWY i jego rola w leczeniu chorób przewlekłych.
Choroby nowotworowe:
– zmniejsza bóle mięśni i stawów oraz sztywność wynikające z terapii nowotworowej,
poprawia tolerancję chemioterapii dzięki temu można zaplanować więcej cykli i można leczyć większymi dawkami leków,
zwiększenie siły mięśniowej przedłuża życie chorych na nowotwory.

Trening oporowy powinien być integralną częścią leczenia chorób nowotworowych, ponieważ wpływa na większość niepożądanych efektów terapii.
W trakcie terapii nowotworowej często dochodzi do:
osłabienia mięśni
zmniejszenia masy kostnej
zmniejszenia masy mięśniowej
osłabienia

Na wszystkie te elementy wpływa odpowiednio zaplanowany trening oporowy.
2. Miażdżyca tętnic kończyn dolnych

trening oporowy wydłuża dystans chromania przestankowego nawet o 100 m i należy go dołączać do treningu aerobowego u osób, które go tolerują.

3. Niewydolność nerek

pierwsze badania pokazujące skuteczność treningu oporowego w niewydolności nerek pojawiły się w 2001 roku, na ich podstawie udowodniono, że ten rodzaj treningu poprawia przesączanie kłębuszkowe szczególnie w okresie przeddializacyjnym. U chorych dializowanych hemodializą wykazano, że trening przedłuża życie ponieważ zwiększa siłę mięśniową i zmniejsza osłabienie związane z chorobą nerek. Do tej pory nie wykonano żadnych badań na chorych dializowanych otrzewnowo

4. Demencja

Badania pokazują zależność pomiędzy masą mięśniową a masą mózgu – im większa masa mięśni, tym większa również masa mózgu, nie ma to jednak wpływu na funkcje poznawcze. Udowodniono pozytywny wpływ treningu oporowego na czynniki ryzyka otępienia – chorobę wieńcową, cukrzycę, depresję oraz zespół metaboliczny. Są dowody na poprawę funkcji tych części mózgu, które są odpowiedzialne za emocje, czy empatię, bez wpływu na hipokampa.
5. Depresja

Według WHO w 2020 roku depresja będzie dotyczyła ok 350 milionów ludzi i będzie drugim powodem chorobowości na świecie. Po raz pierwszy w badaniach wykazano pozytywny wpływ treningu oporowego na leczenie depresji w 1905 roku.
Według badań trening oporowy może być wykorzystany w leczeniu depresji zarówno jako jedyne lekarstwo, ale również powinien być dołączony do każdego typu terapii depresji.
Trening oporowy ma większy wpływ na leczenie depresji niż trening aerobowy, co więcej mniej chorych rezygnuje z tego rodzaju treningu w porównaniu z innymi formami aktywności fizycznej i farmakoterapii. Niestety pozytywny wpływ treningu oporowego został udowodniony jedynie dla treningu o dużym natężeniu, mniejszy efekt wykazuje trening o średnim natężeniu, nie wykazano takiego wpływu dla treningu o małym natężeniu. Im bardziej nasilona depresja, tym lepsze będą efekty treningu oporowego na leczenie.

Na koniec wysłuchałyśmy wykładu na temat wpływ treningu oporowego na utratę masy mięśniowej podczas diety niskokalorycznej.

Podczas odchudzania dietą dochodzi do utraty tkanki tłuszczowej, ale również niestety masy mięśniowej według badań nawet 25% utraty wagi ciała wynika z utraty masy mięśniowej. . Diety wysokobiałkowe niestety nie poprawiają tego stanu, a jedynie mogą wpłynąć na pojawienie się białkomoczu u ok.17% osób stosujących taką dietę. Udowodniono, że trening oporowy dołączony do diety niskokalorycznej nie tylko pomaga zmniejszyć ilośc tkanki tłuszczowej, ale również zwiększa masę mięśniową, w dodatku lepie niż trening aerobowy.

Anna Mrożek

2 comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *